In opdracht van de provincie Fryslân hebben we, in samenwerking met Achterbosch Architectuur onder de naam OAK (Onix Achterbosch Kunstwerken) in Sneek twee identieke verkeersbruggen ontworpen. De bruggen verbinden stadsdelen aan weerszijden van de A7 met elkaar en zijn ontworpen als een stadsmarkering aan de snelweg.
Rijkswaterstaat, gebruiker van de brug, sprak uit meer hout in de bouw te willen toepassen. Voor ons als ontwerpteam was de uitdaging om op verantwoorde duurzame wijze en inspelend op de nieuwste houtinnovaties een brug te ontwerpen. Wij vonden het belangrijk dat de brug zowel herkenbaar als nieuw voor Sneek zou zijn. De contour doet denken aan de stolpboerderijen in Friesland, de constructie aan vakmanschap dat in de oude stad volop aanwezig is, de houten spanten aan botenbouw. Sneek: dé waterstad van het Noorden.
Al deze aspecten hebben geleid tot de eerste ‘ongedekte brug’ van hout in de zwaarste verkeersklasse, niet alleen voor Nederland maar ook internationaal een primeur.
De brug is gemaakt van Accoya hout, een geacetyleerde houtsoort die sinds 2006 wordt geproduceerd in Arnhem. Het acetyleren van hout is een proces dat inlands hout duurzaam maakt. De beide houten vakwerken zijn voor de stabiliteit in het midden aan elkaar gekoppeld. Door de doorsnede van de brug voor het verkeer te optimaliseren, is de gekromde vorm ontstaan. Deze biedt samen met het driehoeks-vakwerk onverwachte perspectivische beelden.
Het bruggenhoofd aan de buitenwijk is een groen dijkelement; aan de binnenstad vormt deze een betonnen aanbrug die een vaarverbinding overbrugt.