Gebruik de pijltoetsen of swipe over de afbeeldingen om te navigeren

Bushalte transferium Haren

Haren, Groningen


  • Programma:
    Bushalte, wachtruimte, fietsenstalling, tunnel
  • Projectteam:
    Martijn Woldring
  • Projectarchitect:
    Allart Vogelzang
  • Klant:
    Gemeente Haren

De bushaltes van het Transferium aan de A28 bij Haren zijn specifiek voor deze locatie ontworpen en integreren meerdere functies in één object. De haltes zijn verankerd in het landschap en zijn interessante verblijfsplekken in een omgeving die wordt gedomineerd door auto’s en continue verkeersstromen.

Oostelijke halte

Aan de oostzijde van de snelweg (A28) ligt de hoofdhalte van het Transferium. Het gebouw is fietsenstalling, hellingbaan, wachtruimte en herkenningsteken. Het aanwezige hoogteverschil van 1,5 meter tussen parkeerplaats en busperron wordt in het gebouw opgelost. De ruime hellingbaan is tevens rijwielstalling voor 50 fietsen. Op deze manier kunnen fietsers zowel vanaf perron- als parkeerniveau hun fiets stallen. De wachtplek zelf heeft een flinke overmaat zodat iedereen die op de bus wacht een plek vindt. Dit wordt versterkt doordat de plaatsing van de kolommen die het dak dragen de wachtplek opdeelt in verschillende subplekken. Het totaalontwerp is een slimme integratie van hoogteverschil, fietsenstalling, windverband, hemelwaterafvoer, verlichting en zitelement. Al deze factoren samen zorgen ervoor dat de halte zijn functie van wachten overstijgt en een plek wordt waar geflaneerd kan worden.

De halte is een in het werk gestort betonnen sculptuur. De stalen kolommen zijn hierop een uitzondering en gedragen zich daarom als een losse laag tussen perron en dak. Het dak lijkt hierdoor te zweven, wat ’s avonds wordt versterkt doordat het dak van onderen wordt aangelicht. De hellende vlakken van het dak, in combinatie met het oplopend maaiveld, hebben dezelfde vormentaal als het toekomstige bedrijventerrein ‘Nescio Park’, dat aan de noordzijde van het Transferium ontwikkeld gaat worden.

Westelijke halte

Een tunnel onder de snelweg verbindt de oostelijke halte met de westelijke. Een heldere oranje kleur op zowel één zijde van de keerwand naast de trap als één zijde van de tunnelwand is een herkenbare koppeling. In de tunnel is de oranje kleur ingeblazen met glitters waardoor een sprankelend effect ontstaat. Op deze manier wordt de kille tunnel aangekleed en ontstaat een prettige ruimte om doorheen te lopen of te fietsen.

Aan de oostzijde van de snelweg transformeert de oranje keerwand zich tot bushalte door zich om te vouwen tot luifel en uit te buiken tot zitelementen. De sterke horizontaliteit van het ontwerp benadrukt de snelheid van de naastgelegen snelweg. Het object is hier klein gehouden omdat de halte voornamelijk gebruikt wordt om uit de bus te stappen. De halte ligt pal aan de dynamiek van de A28, maar heeft aan de achterzijde een prachtig uitzicht over het weidse landschap van het Paterswoldsemeer.


Gerelateerde projecten