Thuis in de Michaëlschool

Uniek
De Michaëlschool is uniek: het schoolbestuur deed zélf de architectenselectie, niet de gemeente. Het schoolbestuur, bestaande uit ouders van de leerlingen, heeft een heel andere kijk op het bouwen van een school, het zijn immers hun kinderen die er moeten leren. Al vanaf het begin was er een klik tussen Onix en de visie van het schoolbestuur. Het samen uitwerken van het concept was een aangenaam en soepel verlopend proces.
Bij een bezoek aan de Michaëlschool blijkt al snel dat zowel de ouders, de directrice, de onderwijsondersteuner en de kinderen zeer tevreden zijn met hun nieuwe plek.

Eigen
Ouder Anneke: ´toen ik hier voor het eerst binnenkwam dacht ik meteen: dit lijkt helemaal niet op een school. Heerlijk!´
Het ´kloppend hart´ van de school wordt door alle betrokkenen als zeer prettig ervaren.
Anneke is daarnaast zeer te spreken over het feit dat elk kind zijn eigen plek kan opzoeken. Haar dochter, die graag dingen alleen doet, krijgt op de Michaëlschool de mogelijkheid om zowel in de klas als daarbuiten een eigen plek op te zoeken.
´Als de docenten merken dat sommige kinderen het fijn vinden om alleen te zitten krijgen deze kinderen de mogelijkheid om op gezette tijden hun eigen plek buiten het lokaal op te zoeken. En daar wordt regelmatig door meerdere kinderen gebruik van gemaakt´.

Divers
Directrice Marie Marth Prins: Ook de docenten en ik hebben de mogelijkheid om uit te waaieren naar verschillende plekken. Als wij een werkgroep-overleg hebben dan zitten we in de zaal of in het administratiekantoor. Ook van de multifunctionele spreekruimte wordt door mij, de kinderen en de leerkrachten veel gebruik gemaakt. We gebruiken elke hoek van het gebouw.´

Het voordeel voor de kinderen is dat ze zelfstandig leren werken en het vertrouwen krijgen dat ze dat kunnen. ´Maar ondertussen is het gebouw ook weer zo dat je ontzettend makkelijk overzicht houdt.´
Roel, een zesdeklasser: ´Sommigen werken liever in de klas. En anderen, zoals ik, werken liever even ergens alleen. Dan ga ik naar het aquarium, het handenarbeidlokaal of naar een andere kamer.‘‘ De oude directeurskamer is zijn favoriete plekje. Marie-Marth zit daar nooit: ´je moet efficiënt omgaan met wat je hebt´. Roel zit daar nu vaak verhalen te schrijven: ´hier is het meestal het rustigst, en je hebt ook nog eens het mooiste uitzicht´.

Compact en overzichtelijk
Marie-Marth is blij dat het schoolgebouw compact is. ´Geen uithoeken waar je als kind in verzeild kan raken, of je je nou aan het verstoppen of aan het afhaken bent. Het gebouw biedt duidelijk begrenzing en dat is iets wat heel dicht bij ons werk ligt. Hierdoor kunnen wij veiligheid bieden, of we het nou over onderwijs, opvoeding of gebouw hebben. Je kunt pas echt veiligheid bieden als een kind de grens kent.’

Buiten
Zowel de leerlingen, de ondersteuning als de ouders ervaren de vele ramen als prettig.
Zo vertelt Femke, een zesdeklasser:´ik vind het fijn, je hebt meer licht. En het is ook fijn dat je de omgeving buiten kunt zien, want anders zit je alleen maar op je werk de hele tijd. Het is wel fijn om even naar buiten te kijken om de zoveel tijd.´

Meer informatie over de Michaelschool vind je hier.